ԱՄՆ-ի նախագահ Դոնալդ Թրամփը երկուշաբթի հայտարարել է, որ երկկողմ առևտրային հեռանկարների հարցում Եվրամիությունը շատ առումներով ավելի վատն է, քան՝ Չինաստանը։ «Նրանք զգալիորեն զիջում են։ Կտեսնեք։ Բոլոր հաղթաթղթերը մեր ձեռքում են»,- հավելել է նա։ ԱՄՆ ներմուծվող եվրոպական ապրանքների նկատմամբ Թրամփի սահմանած մաքսատուրքերը վերացնելու վերաբերյալ Վաշինգտոնի հետ մի քանի փուլով բանակցություններից անկախ՝ Եվրամիությունը դեռևս էական առաջընթացի չի հասել։               
 

«Կարծում եմ, որ մենք ունենք սխալ շեշտադրում ազգային մշակույթի վրա, ունենք սխալ պատկերացումներ»

«Կարծում եմ, որ մենք ունենք սխալ շեշտադրում  ազգային մշակույթի վրա, ունենք սխալ պատկերացումներ»
02.12.2016 | 00:46

Շարունակում ենք զրույցը Երևանի մնջախաղի պետական թատրոնի գեղարվեստական ղեկավար, Հայաստանի Հանրապետության արվեստի վաստակավոր գործիչ ԺԻՐԱՅՐ ԴԱԴԱՍՅԱՆԻ հետ:
Չունենալով մնջախաղի թատրոնին հարմար դահլիճ ու բեմահարթակ՝ թատրոնը կարողանում է հավաքել իր շուրջը արվեստասեր հանդիսատես: Ըստ որում՝ համացանցում տարվող ակտիվ աշխատանքի շնորհիվ թատրոնը ճանաչելի ու պահանջված է նաև Երևանում հյուրընկալվող օտարերկրացիների համար: Ասվածի վկայությունն օրեր առաջ «Այծ-ծես» ներկայացման ժամանակ դահլիճում գտնվող օտարերկրացի երիտասարդներն էին, որոնք, ի տարբերություն հայ պատանիների և աղջիկների, շատ լուրջ և գիտակից վերաբերմունք ունեին հայկական մնջախաղի նկատմամբ:

(սկիզբը՝ այստեղ)

«ԱՅՍ ՏԱՐԻ ՄԵՐ ՓԱՌԱՏՈՆԻՆ ԱՎԵԼԻ ՇԱՏ ՄԱՐԴ ԵԿԱՎ, ՔԱՆ ՄԵՆՔ ՆԱԽԱՊԵՍ ՊԼԱՆԱՎՈՐԵԼ ԷԻՆՔ»


-Պարոն Դադասյան, սովորաբար որևէ երկրի այս կամ այն հրավերն ընդունելիս հրավիրյալ կողմը նախ և առաջ հաշվի է առնում իր անվտանգության, ապահովության գործոնը տվյալ տարածքում: Մեր հանրապետությունն այս տարի ունեցավ երկու խոշոր ցնցում՝ ապրիլյան քառօրյա պատերազմը և «Սասնա ծռեր» խմբի կողմից ՊՊԾ գնդի գրավումը հուլիս ամսին: Այս դեպքերը պատճառ չդարձա՞ն, որ փառատոնի արտասահմանյան հյուրերը պակասեն, որոշակի զգուշավորությամբ վերաբերվեն Հայաստանում գտնվելու հանգամանքին:
-Անկեղծ ասած՝ ես ինքս էլ շատ էի վախենում դրանից: Բայց, ի զարմանս ինձ, այս տարի մեր փառատոնին ավելի շատ մարդ եկավ, քան մենք նախապես պլանավորել էինք: Վերջին պահին նույնիսկ Գերմանիայից և Լեհաստանից հայտ ներկայացրած երկու խմբի մենք մերժեցինք, որովհետև նրանց հյուրընկալելու, կեցության հետ կապված խնդիրները լուծելու համար արդեն չէինք տեղավորվում մեր բյուջեի մեջ: Բայց այս խմբերի հետ ձեռք ենք բերել պայմանավորվածություն, համաձայն որի՝ նրանք կմասնակցեն մեր հաջորդ փառատոնին:

«ՄԵՆՔ ՀԱՍԿԱՆՈՒՄ ԵՆՔ, ՈՐ ՄՇԱԿՈՒՅԹՆ ՍՏԵՂԾՎՈՒՄ Է ՔԱՂԱՔՈՒՄ, ԳՅՈՒՂՈՒՄ ՉԻ ԿԱՐՈՂ ՄՇԱԿՈՒՅԹ ՍՏԵՂԾՎԵԼ»


-Դուք համագործակցում եք կոմպոզիտոր Վաչե Շարաֆյանի հետ: Նկատի ունեմ նրա երաժշտությամբ Ձեր բեմադրած երկու ներկայացումները՝ «Շերանիկը» և «Այծ-ծեսը»: Համագործակցությունն այսքանով ամփոփվո՞ւմ է, թե՞ ունեք այլ համատեղ ծրագրեր:
-Անշուշտ, ունենք համատեղ այլ ծրագրեր: Եվ պիտի ասեմ, որ «Այծ-ծեսը» ոչ թե բեմադրվել է Վաչե Շարաֆյանի երաժշտությամբ, այլ Վաչե Շարաֆյանը երաժշտություն է գրել հատուկ այս բեմադրության համար: Եվ բեմադրության ընթացքում հնչող դաշնամուրային ստեղծագործությունն այդպես էլ կոչվում է՝ «Այծ-ծես»: Այդ ստեղծագործությունը նա նաև կատարում է տարբեր առիթներով, տարբեր համերգասրահներում: ՈՒ ներկայացման ժամանակ հնչում է նրա՝ Վաչե Շարաֆյանի կատարումը: Եվ նա ոչ միայն դաշնամուրային մենանվագն է կատարում, այլև երգում է որոշակի կտորներ, այսինքն՝ ներկայացման ընթացքում հնչում է Վաչեի ձայնը:
-Շատ հետաքրքիր է «Շերանիկ» ներկայացման նյութը: Մեր Կիլիկյան թագավորության շրջանը մի աներևակայելի պատմական իրողություն է: Մենք ասես մոխիրներից հառնել ենք այդ շրջանում և մեր հերթական պատմական սխրանքն ենք գործել՝ ստեղծելով պետականություն, բայց ըստ իս՝ այդ շրջանն այսօրվա գրականության, արվեստի մեջ կարծես չի գտնում իր բավարար արտացոլումը: Դուք նպատակ եք ունեցել լրացնելո՞ւ այս բացը՝ «Շերանիկի» նյութը վերցնելով այդ ժամանակաշրջանի անցքերից:
-Այո՛: Եվ կարծում եմ, որ ես դեռ պատրաստ չեմ անդրադառնալու մեր Կիլիկյան ժամանակաշրջանին: «Շերանիկում» Անին է ներկայացվում, դա առաջին փորձն է, բայց հեռու է ինձ համար բավարար լինելուց: Ասեմ, թե ինչպես եմ ինքս մտածում: Ես կարծում եմ, որ մենք ունենք սխալ շեշտադրում ազգային մշակույթի վրա, ունենք սխալ պատկերացումներ այդ մասին: Մենք հստակ չգիտենք, թե որն է մեր ազգային երգը, պարը, ժողովրդական մշակույթը: Ես միշտ հարց եմ տալիս՝ արդյոք գիտե՞նք, թե ինչպես էին պարում Անիի քաղաքացիները, ինչ էին երգում խնջույքների ժամանակ, ինչպիսի ծեսեր ունեին: Փոխարենը մենք շատ լավ գիտենք մեր լեռնային շրջանի, գյուղական տարածքների ժողովրդի պարերը, երգերը: Այսինքն՝ գիտենք մեր ազգագրական մշակույթը, որ շատ լավ է: Բայց մենք հասկանում ենք, որ մշակույթն ստեղծվում է քաղաքում, գյուղում չի կարող մշակույթ ստեղծվել: Ինձ շատ հետաքրքիր է մետաքսե թաշկինակով Շերանիկը, որ նկարված է Մարգարեի Հաղպատի Ավետարանի Տերունական էջին, այդ թաշկինակով, այդ կոստյումով ինչպե՞ս պիտի ազգագրական պար պարեր: Կարծում եմ, որ նա պարում էր մի պար, որը նման էր վալսի: Բայց ինչպիսին է եղել այդ պարը, մենք չգիտենք: Եվ ես իմ առջև խնդիր եմ դրել, մանրանկարչությունն օգտագործելով, վեր հանել մի շերտ, որը կխոսի քաղաքային մշակույթի մասին՝ մեր անկախ պետականությունների շրջանում: Առաջին այդպիսի փորձը «Շերանիկն» էր՝ Անի մայրաքաղաքով: Համանման մի փորձ կարելի է համարել նաև Դերենիկ Դեմիրճյանի ստեղծագործության հիման վրա արված «Գիրք ծաղկանց» ներկայացումը, որում շեշտը դրվում է մանրանկարչության վրա և ուղղորդվում դեպի Վասպուրականի շրջանը:
-Եվ գալիս-հանգում է մերօրյա մայրաքաղաքային մշակույթին՝ Մատենադարանին:
-Այո՛, իհարկե: Եվ ներկայացումը հենց Մատենադարանին է նվիրված: Մատենադարանը մեր ժողովրդի գլխավոր գանձարանն է, մեր մեծագույն սրբությունը: Վերադառնալով նախորդ հարցին՝ ասեմ, որ կան Կիլիկյան շրջանի հետ կապված լուրջ գաղափարներ, որոնք իրագործելը շատ աշխատատար գործ է: Հիմա նյութեր ենք ուսումնասիրում, ծանոթանում: Եվ այդ նյութը հսկայական է: Օրինակ՝ մատենագրության մեջ կա վկայություն այն մասին, թե ինչպես են ներկայացում խաղում Կիլիկիայում՝ Սիս քաղաքում՝ տաղավարում: Եվ Գրիգոր Տղա Կաթողիկոսը հարց է տալիս, թե գիտե՞ն արդյոք՝ ինչ է զգում դերասանը, երբ գիշերվա ներկայացումից հետո հանում է դիմակը: Այս մեկ հարցադրումով պատկերացնում ես, թե ինչ տեսակի ներկայացումներ են խաղացել Կիլիկիայում:
-Եվ ինչ ընկալումներ ու վերլուծություններ են եղել դրանց առնչությամբ: Նման հարցադրումն արդեն ոչ թե թատրոնի, այլ թատերագիտության ոլորտի մասին խոսող փաստ է:
-Իհարկե: Եվ այդ դերասանի ապրումները, որը երկատվել է դիմակի պատճառով, վկայում են, որ այդտեղ տարբեր հարթություններ են գոյություն ունեցել: ՈՒ սա ուսումնասիրության շատ հետաքրքիր նյութ է: Վստահ եմ, որ մենք կունենանք հենց Կիլիկյան շրջանի մասին ներկայացում: Եվ այդ ներկայացման մեջ պիտի փայլի այն ամբողջ շքեղությունը, որ տեսնում ենք մեր մանրանկարներում:

«ԵԹԵ ԱՄԵՆ ԻՆՉ ԲԱՐԵՀԱՋՈՂ ԴԱՍԱՎՈՐՎԻ, ՄՈՏ ՄԵԿ ՏԱՐՈՒՑ ՄԵՐ ԹԱՏՐՈՆԸ ՎԵՐՋԱՊԵՍ ԻՐ
ՇԵՆՔԸ ԿՈՒՆԵՆԱ»


-Մշակութային-գաղափարաբանական բարձր ոլորտներից իջնենք կենցաղային հողի վրա. ի՞նչ սպասելիքներ կան՝ կապված մնջախաղի թատրոնին շենք տրամադրելու հետ: Ձեր ներկայացումները խաղում եք Պատանի հանդիսատեսի թատրոնում, ունենում ընդամենը շաբաթական մեկ ներկայացում՝ մնջախաղին ոչ հարմար բեմում և դահլիճում, որտեղ նաև ցուրտ է, ու հանդիսատեսն իրեն հարմարավետ չի զգում: Այս խնդիրների լուծման հեռանկարն ուրվագծվո՞ւմ է:
-Մի նոր պրոցես սկսվել է արդեն: Սկսվել է դեռ նախորդ վարչապետի պաշտոնավարման օրոք: Խոսքը քաղաքի կենտրոնում գտնվող մի տարածքի մասին է առայժմ, հետո պիտի համապատասխան նախագիծ արվի և ըստ դրա՝ ստեղծվի թատրոնի շենք:
-Տարածքի տրամադրում, շենքի նախագծում, շինարարություն: Այս բոլորը մեկ-երկու օրում լուծելի խնդիրներ չեն, իհարկե: Բայց գոնե գործընթացի մեկնարկի և ավարտի որոշակի ժամկետներ նախանշվա՞ծ են:
-Ֆինանսական հատկացումը կլինի շուտով: Դրան կհաջորդի շինարարական գործընթացը: Եթե ամեն ինչ բարեհաջող դասավորվի, մոտ մեկ տարուց մեր թատրոնը վերջապես իր շենքը կունենա:
-Տա՛ Աստված: Վստահ եմ, որ սեփական տանիքի ներքո Ձեր և թատրոնի ողջ ստեղծագործական խմբի մտահղացումներն ու ձեռնարկումները նոր խթան կստանան: Պատկերացնում եմ, թե ինչ անհամբերությամբ եք սպասում այդ օրվան:
-Իհարկե, անհամբերությամբ ենք սպասում: Բայց առհասարակ ես կարծում եմ, որ մենք հիմա ոչ մշակութային ժամանակներ ենք ապրում: Եվ ոչ միայն մենք. այդ տենդենցը կա ամբողջ աշխարհում: Տարբեր երկրներում տարբեր չափով է դա արտահայտվում: Համենայն դեպս, ես չեմ կարող ասել, որ այսօր մենք տեսնում ենք այն պայթյունը մշակույթում, որը եղավ 1960-ականներին: Եվ եղավ ամբողջ աշխարհի մասշտաբով: Բայց զգում եմ, որ այս ճգնաժամից հետո պիտի գա այդ ժամանակը: ՈՒ այնպիսի զգացողություն ունեմ, որ մեր թատրոնի, մեր ժանրի պարագայում մենք ստանձնել ենք տեսակը ամեն գնով պահպանելու, հաջորդ սերնդին փոխանցելու առաքելությունը: Ավելի շատ ժամապահի գործառույթ ենք զգում մեզ վրա: Ես ինձ ժամապահի պես եմ զգում, որը պիտի պահի եղածը՝ փոխանցելու համար իրենից հետո եկողներին: Որովհետև գալու է այդ ժամանակը: Ինչ-որ մի բազա պիտի լինի, որի վրա զարգանա այդ թռիչքը: Այսօր, ցավոք, մենք վատ շրջանում ենք հայտնվել: Բայց սա էլ մի շրջան է, և մենք պիտի փորձենք ինչ-որ կերպ դիմանալ ու հասնել իմ ասած պայթյունին: Պիտի նաև օգնեն թատրոնին: Պիտի օգնեն՝ ներկայացման գալով, տարբեր կերպ աջակցելով (պարտադիր չէ, որ այդ աջակցությունը հատկապես ֆինանսական լինի): Եթե ազգովին ժամապահ դառնանք, ազգովին էլ այս ճգնաժամից դուրս կգանք: Ես այսպես եմ մտածում:

Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1998

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ